Zařazeno v: | Jawa 50, Pionýr Zapalování / Cívka Bezkontaktní zapalování VAPE |
Země výroby: | Vape |
Kat. číslo: | 139001 |
Dostupnost: | Skladem |
Vape vs. Pionýr krátký test. Zdravím všechny co zvažují výměnu původního zapalovaní Jawy 50 za Vape. Předem popíši, co všechno se změní: Plus číslo 1 jsem našel při prvním startu, ano napoprvé po přeplavení karburátoru, dokonce ani není třeba vyvinout velkou rychlost startpáky. Plus číslo 2 najdete při jízdě večer, světla opravdu svítí a otáčky motoru mají opravdu jen malý vliv, na kolísání svítivosti. Plus číslo 3 Vape má optimálně nastavený předstih, tím je až neuvěřitelný, že motor táhne odspodu stejně dobře jako v otáčkách a má neuvěřitelně pravidelný chod. Neplatí tady laborování jako u kladívek, kdy je člověk rád, že to jede nějak. Údržba prakticky nulová, od chvilky co namontujete Vape už se pod víko není třeba dívat. Montáž je naprosto jednoduchá, ale skrývá se v ní jedna jediná záludnost. U většiny motorů je takzvaně provalená přepážka mezi řetězovým kolem a prostorem zapalování, pak jde velice špatně namontovat držák statoru, takže se musí karter mírně přibrousit. Pro správný předstih je důležité najít horní úvrať motoru a pak otočit statorem, aby se jeho ryska kryla s ryskou na rotoru, utáhnout šrouby statoru a to je vše. Po montáži je dobré použít silikon nebo těsnění pod víko a víčko zapalování, tím se zabrání vniknutí nečistot k rotoru. Taky doporučuji překontrolovat přechod přepážky karterů a přepážky na víku aby nevnikaly nečistoty od řetězu do prostoru zapalování. U schématu zapojení jsem nenašel žádný problém a vše je řešeno naprosto jednoduše. Vape vyrábí tolik proudu, kolik pionýr potřebuje, není tedy potřeba žádný regulátor, všechny dráty jdou přímo ze statoru, takže stačí jen opatřit konektory dva dráty pro světla, zbytek se jen zapojí k indukční cívce a jeden drát od cívky na přepínač předního světla jako chcípák. Patřím k lidem, kteří donedávna Vape odmítali, ale tento test pro mě naprosto změnil. Jestli chcete mít opravdu pokoj od nekvalitních kondenzátorů, kladívek, indukčních cívek a věčného ladění předstihu, tak můžu Vape jedině doporučit. Test proběhl za nepříznivých podmínek teploty pod nulou na vzdálenost 120km, po celou dobu se startovalo na první šlápnutí, tedy krom případů, když jsem zapomněl zařazený kvalt, nebo ze zvyku, když sem si při startování zmáčknul spojku a motor začal jednou cukat, ale v případě, že máte Vape můžete si být jisti, že vám dochází benzín, nebo se svíčka hlásí o výměnu.
Tak konečně je to tady… PROFI kvalitní bezkontaktní zapalování, zejména pro Pařeza, Pionýra, Musanga. Stačí sundat vaše staré a zcela jednoduše ho připojit. Jeden žlutý drát je zadní světlo, druhý je přední světlo nebo jej spojíte dohromady a přivedete ho do přepínače. (pokud se jedna o závodní stroj co nebude svítit, tak oba dva dráty se uzemní. Drát s očkem uzemníte na cívce, aby byla jistota, že to vše bude dobře fungovat! Červený drát s konektorem připojíte s cívkou a černobílí drát je na zkratování, čili s tím to cele vypnete, toť vše. A předstih? Nastavíte při horní úvrati rysku k rysce a tím to celé končí. Pokud budete Vape montovat do normálního Pionýra s kterým chcete svítit, tak musíte mít světla zapojena dle schématu tady dole, jinak vám žárovka okamžitě shoří nebo vás čeká dát do zadního světla žárovku 12V-5W, což je blbost.
Několik výhod:
Volitelný předstih bez ohledu co je to za motor, stačí v horní úvrati ve válci, namířit šipku proti šipce a předstih je hotový. To vše je díky tomu že jiskra hází i ve spodní úvrati! Zapalování má postupný předstih, čím více otáček tím se automaticky přidáva na předstihu, postupný předstih začíná se pomaličku měnit již od 5000ot./min. a pokud uzemníte světla, tak křivka jde nahoru již už od 2500ot./min. Může se to nasadit i na motory co točí obrácenou stranou kliky, stačí když se zapalování přetočí k druhé rysce. Zapalování je sice schopné se roztočit i na 18000ot./min, ale je důležité myslet na chlazení již od 10000ot./min. proudem vzduchu, tak jak je uvedeno v návodu použití. Celková váha včetně zapalovací cívky je 1,2 kg, což pro odlehčovače je to paráda. Světelný zdroj v motokrosu je luxus a 20W při 6V je opravdu krása, teda pokud jezdíte i k večeru. Důležité informace pro závodníky co brodí potoky, trhají silniční rekordy a motokrosí na trati, uvnitř v zapalovacím prostoru může vzniknout vysoká teplota, kdy při 160°C začne plast měknout a při 185°C se plast promění tekutou hmotu a pří teplotě 190°C dochází u rotoru odmagnetizování! Proto výrobce doporučuje pro spolehlivější provozování v extrémních podmínkách (závody atd.) zajistit chlazení zapalování proudícím vzduchem. Teplota okolí A92 1 nebo styčných ploch kovových povrchů nesmí překročit 90°C. Další problém je voda, kdo brodí potoky nebo jezdí za deště, mělo by se víko a víčko zasilikonovat a otvory v bužírce zaizolovat izolační páskou, aby neprošla voda po drátech uvnitř v kabeláži až dolu k zapalování. Indukční cívku je dobré přichytit k rámu přes silentbloky nebo podložit gumou, aby rám nepřeváděl tvrdé vibrace přímo do indukčky, neboť je to už elektronika. Na závěr pro svářeče, pokud svařujete rám, tak indukčku a stator vyjměte z moto, jistota je jistota.
Super zapalování plné elektrononiky od značky Vape, super jiskra, super starty, docela dobrá křivka předstihu, do 10000 otáček to v pohodě točí, od 10000 je třeba proudem vzduchu chladit, neboť v uzavřeném prostoru při velkých točkách, kdy motor v terénu dosahuje výkonu, ale né takové rychlosti, kterou by se přiměřeně chladila komora zapalování. A hlavně toto zapalování ničí žárovky, takže pokud si budete kupovat zapalování pro běžný provoz, je třeba zakoupit stabilizátor napětí.
Specifikace | |
Model | Pionýr - SUPER Tuning |
Typ | 550 / 555 / 05 / 20 / 21 / 23 |
Zkušenosti | Dobré video zde: http://www.youtube.com/watch?v=C8RJQo_PL3c |